Fordit ajavat pian itse pois tuotantolinjalta – tekoälykokeilun tavoitteena on kehittää sähköautojen valmistusta Euroopassa
- Ford kokeilee Kölnissä sijaitsevassa Ford Cologne EV Centre -tuotantolaitoksessaan tekoälyteknologiaa, jonka avulla siellä valmistetut sähköautot voivat ajaa pois kokoonpanolinjalta ilman kuljettajaa.
- Automatisoidun teknologian tavoitteena on parantaa tehtaan tehokkuutta ja turvallisuutta. Autot voisivat ajaa itse myös lopputestaukseen ja lataukseen sekä pysäköidä itsensä valmiiksi kuljetusta varten.
- E-SELF on osa tutkimusprojekteja, jotka on suunniteltu Fordin Kölnissä sijaitsevan Cologne EV Centre -tehtaan toiminnan kehittämiseen. Tehtaalla käynnistyy Fordin ensimmäisen Euroopassa valmistettavan täyssähköisen henkilöautomallin, Explorerin, tuotanto tänä vuonna.
- Fordin suunnitelmissa on myydä 600 000 täyssähköautoa Euroopassa vuosittain vuoteen 2026 mennessä. Ford on myös sitoutunut tarjoamaan Euroopassa täyssähköisen henkilöautomalliston vuoteen 2030 mennessä.
12.4.2023 – Ajoneuvot eri puolilla maailmaa ovat rullanneet ulos Fordin kokoonpanolinjoilta jo yli sadan vuoden ajan. Tähän asti joku on aina ollut auton ratissa, mutta tilanne saattaa pian muuttua.
Ford kokeilee tekoälyn avulla toimivaa automatisoitua ajoteknologiaa, joka on suunniteltu tehostamaan autojen tuotantoprosessia. Projektissa autot ajavat itse pois kokoonpanolinjalta. Lisäksi ne ajavat itse myös lopputestausasemille ja lataukseen ennen kuin pysäköivät itsensä valmiiksi toimitettaviksi asiakkaille.
E-SELF-projekti kuuluu toimenpiteisiin, joita Ford tutkii valmistellessaan Ford Cologne EV Centre -tuotantolaitosta sähköautojen tuotannon aloitukseen myöhemmin tänä vuonna. Yhtiö on investoinut tehtaan muutostöihin kaksi miljardia dollaria.
"Ford uudistaa ajoneuvovalikoimaansa Euroopassa ja uusien sähköautojemme tuotantotavan tutkiminen on olennainen osa tätä prosessia", sanoo Fordin projektijohtaja Frank Schwarz. "Itseajavan teknologian tuominen kokoonpanolinjalle voisi tukea tehokkuutta ja turvallisuutta samalla, kun työntekijät voivat keskittyä tärkeämpiin tehtäviin."
Ford on käynnistänyt tämän kaksi ja puoli vuotta kestävän kokeilun yhteistyökumppaneidensa Institute of Automotive Engineering of Technische Universität Braunschweigin ja Kopernikus Automotiven kanssa. Liittovaltion talous- ja ilmastonsuojeluministeriö on myöntänyt projektille kahden miljoonan euron rahoituksen.
E-SELF-projektissa käytetään auton ja tehtaan infrastruktuurin välistä kommunikaatiota autojen hallintaan ja valvontaan. Tuotantolaitoksen ympärillä olevat anturit pystyvät tunnistamaan auton tiellä olevat vaaratekijät, kuten henkilöt tai muut autot. Tarvittaessa auton vauhtia hidastetaan tai se pysäytetään kokonaan.
Pelkästään lopputestaukseen voi sisältyä kymmenkunta tai useampia siirtymiä eri paikkojen välillä ennen kuin auto on pysäköity ja valmiina noudettavaksi kuljetukseen.Tekoälyteknologian avulla autot yksinkertaisesti ajaisivat itse tarvittavat siirtymät sekä hoitaisivat latauksen ja pysäköinnin ennen lähtöä kuljetukseen. Menetelmä toimii kaikissa autoissa, joissa on automaattivaihteisto, sähköinen ajonvakautusjärjestelmä, sähköinen käsijarru ja ohjaustehostin. Ainoa tarvittava lisälaitteisto on älykäs viestintäyksikkö, jonka avulla vuorovaikutus tehtaan infrastruktuurin kanssa on mahdollista.
Ford esitteli maaliskuussa uuden sähköisen Explorerin, joka on yhtiön ensimmäinen Euroopassa valmistettava täyssähköinen suuren volyymin henkilöauto – ja ensimmäinen Ford Cologne EV Centressä valmistettava tuote. Vuoteen 2026 mennessä Ford suunnittelee myyvänsä Euroopassa 600 000 sähköautoa vuosittain ja on sitoutunut tarjoamaan täyssähköisen henkilöautomalliston Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.
Katso video:
Uutiset
-
7.2.2024 – Oy Ford Ab on hinnoitellut suositun täyssähköisen Mustang Mach-E…
-
Uusi Ford Mustang; amerikkalainen ikoni syntyi uudestaan
Uusi Ford Mustang Fastback ja Convertible ovat nyt tilattavissa Euroopassa… -
Esittelyssä täysin uusi Ford Transit Connect; nyt myös ladattavana hybridinä
Ford Pron sähköistetty ja tehokas Transit-perhe saa uuden jäsenen yhtiön esitellessä… -
Esittelyssä uusi Ford Kuga; täydellinen paketti uutta muotoilua, teknologioita ja mukavuutta
Uusi Kuga on muotoilultaan raikas ja nykyaikainen niin ulkoa kuin sisältä. Mallissa… -
Ford tutkii mahdollisuutta valmistaa autonosia oliivipuusta
11.1.2024 - Oliivipuun hedelmät tunnetaan kaikkialla maailmassa välipaloina,… -
Ford vahvistaa asemiaan - vuoden myydyin pakettiautomerkki Suomessa jo viidettä vuotta peräkkäin
VANTAA, 2.1.2024 –Vuosi 2023 oli menestyksekäs Ford-pakettiautoille Suomessa,… -
Ford esitteli tyylikkään ja digitaalisen uuden Puman
Uudessa Pumassa on useita isommista autoista tuttuja ominaisuuksia, muun muassa… -
Ford E-Transit Customin hinnat julkistettiin; koko uusi Transit Custom -mallisto on nyt tilattavissa
8.12.2023 – Ford julkaisi tänään hinnat täysin uudelle täyssähköiselle E-Transit… -
Ford esittelee uuden Exit Warning -järjestelmän; vähentää oven avaamisesta aiheutuvien onnettomuuksien riskiä
7.12.2023 - Pakettiautot ovat yhä suuremmassa roolissa kaupunkiliikenteessä,… -
Ford Prolle tuplavoitto
Transit Custom on kansainvälinen vuoden pakettiauto 2024, Ranger vuoden paras… -
Täysin uusi Ford Tourneo Custom
Entistä monikäyttöisempi, innovatiivisempi ja mukavampi Ford Pron täysin uusi… -
Täysin uusi Transit Custom mullistaa tonniluokan pakettiauton tuottavuuden
Täysin uuden Transit Customin suunnittelussa on otettu huomioon asiakkailta…